Tuesday, November 25, 2008

Adalah saya ini...

Assalaamu alaikum..

1. Aidiladha akan tiba tidak lama lagi. Disember depan InshaALLAH. QSSC (Qur'an Sunnah Society of Canada) sudah menempah Dewan Ember utk solat di hari raya nanti. Dewan yang sama utk aidilfitri lalu.

Website QSSC telah ditambah dengan beberapa ruangan yang amat bermanafaat, alhmdulillah. Antaranya koleksi video dan khutbah jumaat yang sentiasa dikemaskinikan. Luangkanlah masa kita yang sememangnya sedikit itu utk akhirat, baarakallah feekum.



2. Baca artikel ini. Tulisan Mufti Perlis. Amat2lah saya setuju. Sistem nikah, cerai di Malaya memang agak menyusahkan umat Islam. Kasihan dengan wanita yang sudah bertahun berkahwin baru, terpaksa berpisah dgn suami disebabkan sistem perundangan manusia yang celaru. Dimana kewajaran rujuk selepas bercerai tanpa kemahuan isteri?

Biarpun termasuk bab poligami, saya masih bersetuju. Islam itu amat memudahkan. Biarpun suami tidak berharta atau kaya, poligami masih dibenarkan. Teringat tulisan Tok Ddeka di dcck dan di AAN. Walaupun 'mengerutkan kening" juga "mencabar kewanitaan" (jika yg membaca adala wanita) tetapi ia sangat tepat. Sebagaimana yang saya faham.

Teringat 1 soalan semasa Shaykh Ali al Halabi di QSSC awal tahun ini. Soalan datang dr lelaki berumur 60an.. katanya dia berkenan nak kahwin lagi. Dengan wanita muda umur 20an ( :D). Belum pun Tuan Shaykh menjawab, hadirin sudah ketawa (mengejek? tidak rasanya...). Shaykh Ali al Halabi berkata.. "MashaALLAH..!! MashaALLAH !! semoga niat enta diperkenankan ALLAH.. ameen.. Nampak? Tiada soal jawab.. enta kaya? enta berharta? enta hensem?enta kerja apa?isteri enta yg sedia ada benarkan? Tiada...

Wang ringgit bukan neraca keadilan maupun syarat layak berpoligami tetapi bahagian masa dan utk isteri2 itu yang utama. Itu yang akan dikira Allah Taala. Itu yang akan ditimbang tara. Kalau memang kaya, ber-wang, "loaded" org kata... ahlanwasahlan...value added..!!

Tapi ada satu hal duk tertanya2 pasal Mufti kita ni. Pasal dia nak buat album. Kalau tengok ceramah dia dlm youtube, dia kata boleh karaoke kat rmh dgn anak isteri. Tapi itu kan dah contradicted dgn fatwa muzik bg negeri Perlis (ingat tak..ada link yg ben bg dlm blog saya yg didelete tu). jadinya am looking forward lah... macamana gayanya album Tuan Mufti kita ni. Harap2 tak de la muzik apa2. Dan lagi, am not very keen lah dgn cara berdakwah dgn lagu2 dan puisi gini. My personal opinion je tu...


3. Dah baca sedikit buku tulisan "Muslim Refusenik" (she's the one I wrote about in "Siapa Yang Layak"). Am not interested to finish reading it. In my perspective, whatever she wrote, she just wanted to justify her wrong actions only. Definitely she's not the one who suppose to speak about Islam. She totally went astray when she argues with the Qur'an and with sunnah. Nobody should listen or read from whatever she wrote. She is one of shaitan agents. She has malay section in her blog. So watchout ibu2 dan bapa2 di Malaya.By the way she wasn't muslim after all coz when she prays, she said she put a clay onto the sajdah for she put her forehead on it when she bows. She is shiah.



4. Dapat 2 novel tulisan John Grisham dengan harga ... believe it or not.. $C1.00. Paperback though.. :). Dari library. The Chamber dan The Street Lawyer.Banyak lg novel2 yang dijual. Tapi tulisan novelists lain. Semahal2nya adalah $C1.oo sebuah. Kalau ikut hati nak borong semua tapi maleh la.... semua cerita2 tu imaginasi belaka. Dah tu terasa pulak diri tak mengamalkan wal'asr. Kena tanya tu nanti.....

5. "Dah tak tau nak letak tajuk apa entri ni ... :)"

4 comments:

IKRAB family said...

a good discussion sis especially bab sistem perundangan di malaysia.tp ada jugak cara yg memudahkan sgt2 bab berkahwin lagi satu dan lain2 perlu juga diambil kira kerana terlalu memeudahkan akan memberi impak yg kurangbaik lagi2 kpd msyrkt kita yg dah makin ramai menambahkan masalah yg sedia ada.ape pun sistem yg ada perlu dikemaskinikan jika itu diperlukan ye tak.

benludin said...

purple,
cepat2 kawin..nanti diambil org...

benludin said...

2. tak silap tuan mufti tu contribute lirik je kot..terbaca dlm paper baru2 ni,lirik dia kena ban kat RTM

Anonymous said...

sis shima..
maaf, lambat reply komen..
bg akak, sistem yg sdh ada sejak zaman Rasulullah s.a.w tdk perlu diperkemaskan lagi cuma yg perlu dikemaskinikan ialah orangnya/kitalah. Kerana, kitalah yang alpa sampai kan segala pantang larang yg sdh lengkap itu nampak tdk mencukupi..
Maksudnya, iman kita..walau apa jua urusan kita di dunia, kalau keimanan di utamakan, yakni, takutkan Allah (disamping menggunakan nikmat2Nya)tentu tiada perlu lg penambahan/kemaskinian diperlukan..

Allahu a'lam...

oh...ada gak baca tajuk berita tu. Baca tajuk je la..hehe..
tp dia buat byk lirik..tu cuma 1 je tak lps..
sbb apa ye? Wink wink.. :D